با ما ارتباط برقرار کن

برنامه نویسی

آموزش زبان برنامه نویسی #C (جلسه سوم)

آموزش زبان برنامه نویسی #C (جلسه سوم)

زبان برنامه

مختصات مکان نما در کنسول

اگر بخواهیم مکان نما را به محل دلخواه در پنجره کنسول منتقل کنیم باید از تکه کد زیر استفاده کنیم :

(شماره ستون , سطر)Console.SetCursorPosition

اگر کد زیر را بزنید در خروجی مشاهده میکنید علامت چشمک زن در ستون 9 و سطر 29 قرار می گیرد :

(9 , 29)Console.SetCursorPosition

رسم در محیط کنسول

برای ترسیم از جدول زیر استفاده کنید به این ترتیب که پس از انتخاب کد مناسب با استفاده از کلید Alt ، کد مورد نظر را وارد کنید از شماره های بخش ماشین حساب صفحه کلید باید استفاده شود.

آموزش زبان برنامه نویسی #C (جلسه سوم)

شایستگی کار با انواع داده ها ، دریافت و نمایش آنها

در بیش تر برنامه ها ، با داده ها و مقادیر مختلف سر و کار داریم.این داده ها ممکن است در زمان اجرای برنامه از ورودی خوانده شده ، در حافظه رایانه ذخیره شوند و در برنامه برای رسیدن به نتایج مطلوب از آنها استفاده شود.سرانجام داده ها و نتایج در خروجی نمایش داده شوند.

روش دیگر، ورود اطلاعات فرد در زمان اجرای برنامه است.در این حالت به تغییر کد و ترجمه دوباره برنامه نیازی نیست.دستور خواندن اطلاعات را از ورودی خوانده، در مکان مشخصی از حافظه اصلی ذخیره می کند.سپس با استفاده از دستور نوشتن میتوان اطلاعات را از حافظه برداشته، روی صفحه نمایش نشان داد.این مکان مشخص از حافظه، متغیر (Variable) نامیده می شود.متغیر مکانی در حافظه (RAM) کامپیوتر است که مقداری (Value) را به طور موقتی نگهداری می کند.

نام متغیر

هر متغیر دارای یک نام است.از این نام برای دسترسی به متغیر استفاده می شود.برای بالا بردن خوانایی برنامه، بهتر است نام مناسبی برای متغیر انتخاب شود.

در هر زبان برنامه نویسی، برای نام گذاری متغیر ها، قوانین و قرارداد های خاصی وجود دارد.در زبان سی شارپ بعضی از این قوانین به صورت زیر است :

  1. استفاده از حروف الفبا، ارقام و کاراکتر زیر خط (Underscore) مجاز است.
  2. استفاده از ارقام در ابتدای نام متغیر غیر مجاز است.
  3. از کلید واژگان زبان برنامه نویسی (Keywords) برای نام یک متغیر استفاده نشود.

هر زبان برنامه نویسی شامل یک سری واژگان از پیش تعریف شده است که به آن ها واژگان کلیدی میگویند.این واژگان معنی خاصی برای مترجم دارند و نباید از آنها به عنوان نام متغیر استفاده کرد.

برای نام گذاری متغیر ها، هر برنامه نویس روش خاصی را دنبال می کند.دو روش از متداول ترین روش ها نام گذاری، روش کوهان شتری (camelCase) و پاسکال (PascalCase) است.در روش کوهان شتری، اولین حرف نام متغیر با حرف کوچک آغاز می شود. اگر نام متغیر از چند بخش تشکیل شده باشد، حرف اول بخش های بعدی با حروف بزرگ نوشته می شود مانند :

fileName , userName , localId

در روش پاسکال اولین حرف کلمات به شکل بزرگ و بقیه حروف به شکل کوچک نوشته می شوند.مانند :

FileName , UserName , LocalId

هر برنامه نویس می تواند از روش دلخواهی برای نام گذاری استفاده کند.اما دانستن و رعایت روش های رایج در بین برنامه نویسان حرفه ای ضروری است.زبان برنامه

منبع : tecknonews

مدیر وب سایت تکنونیوز؛ مهندس نرم افزار؛ علاقه مند و فعالیت در زمینه های تکنولوژی و برنامه نویسی

آگهی
برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب ویژه